A. Referitor la lucrările de investiţii plătite parţial
Conform datelor de execuţie preliminate, la 31 octombrie 2009, cheltuielile pentru investiţii, care includ cheltuielile de capital precum şi alte transferuri pentru investiţii au fost, pe primele zece luni
în sumă de 25,9 miliarde lei, respectiv 5,2% din PIB.Din punct de vedere procedural, între data livrării şi data recepţiei lucrărilor executate sau a bunurilor şi serviciilor achiziţionate există termene limită de plată.
Cu privire la facturile amânate de către Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale menţionăm că, în anul 2009, este alocată de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, suma de 6.373.760 mii lei iar, până în prezent, s-au deschis credite bugetare în sumă de 5.727.416 mii lei.
În anul 2009 pentru obiectivul de investiţii "Autostrada Bucureşti - Braşov" au fost aprobate credite bugetare în sumă de 486.127 mii lei, din care au fost efectuate plăţi în sumă de 478.736 mii lei (98,5%).
Pentru obiectivul de investiţii "Autostrada Braşov - Cluj - Borş" au fost aprobate credite bugetare în sumă de 1.389.113 mii lei, din care au fost efectuate plăţi în suma de 1.372.780 mii lei (98,8%).
B. În ceea ce priveşte eforturile Guvernului de evitare a blocajelor financiare, vă reamintim că:
Prin rectificarea bugetară din luna august a.c. au fost alocate următoarele sume pentru stingerea arieratelor:- 110 milioane lei pentru CET-uri;
- 218 mil lei RAAN şi SNLO pentru plata datoriilor;
- 365 mil lei subvenţii la CFR pentru plata datoriilor către agenţii economici.
Prin OUG nr.110/2009 s-a acordat operatorilor economici care prestează serviciul public de producere, transport şi distribuţie a energiei termice în sistem central către populaţie un sprijin financiar în valoare de 160 milioane lei.
Prin H.G.nr. 1255/2009 s-a acordat bugetelor locale un sprijin în valoare de 100 milioane lei pentru cheltuieli curente şi de capital.
Prin H.G. nr. 1531/2009 s-a alocat suma de 150 milioane lei pentru finanţarea cheltuielilor de capital la unităţile de învăţământ preuniversitar de stat.
Prin HG 1210/2009, pentru plata avansurilor pentru subvenţiile agricultorilor, trezoreria statului a acordat Ministerului Agriculturii un împrumut în valoare de aproximativ 330 milioane Euro, sumele avansate de către trezorerie urmând a fi rambusate de către Comisia Europeană, începând cu primele zile ale anului 2010.
C. Referitor la plata pensiilor şi a altor drepturi de asistenţă socială:
Pentru a asigura plata pensiilor, a indemnizaţiilor de şomaj şi a
altor drepturi de asistenţă socială, la ultima rectificare bugetară,
Guvernul a dispus:- suplimentarea cu 500 mil. lei a bugetului de pensii;
- suplimentarea cu 864 mil. lei a subvenţiei pentru bugetul de şomaj.
D. Referitor la stocul deconturilor întârziate pentru TVA-ul de recuperat de către agenţii economici
În vederea eliminării oricăror suspiciuni de subiectivism asupra
mecanismului de returnare a TVA – ului şi asigurării unui tratament
nediscriminatoriu faţă de toţi contribuabilii eligibili, Ministerul Finanţelor Publice împreună cu A.N.A.F a dezvoltat şi
implementat un sistem informatic privind rambursările de TVA către
agenţii economici. Sistemul informatic implementat de Ministerul
Finantelor Publice şi A.N.A.F asigură un proces corect de distribuţie a
resurselor financiare şi o transparenţă sporită în relaţiile cu
contribuabilii. Selecţia deconturilor care urmează a fi rambursate se
realizează informatic din baza de date naţională cuprinzând deconturile
cu decizie de rambursare, pe principiul cel mai vechi decont se stinge
primul. Decontarea se va realiza lunar la 3 termene fixe.În scopul accelerării procesului de returnare a TVA – ului, Guvernul a decis compensarea TVA-ului de recuperat cu TVA-ul de plătit sau cu alte impozite datorate bugetului de stat şi în lunile ulterioare lunii în care s-a depus cererea de restituire, precum şi după expirarea termenului legal de 45 de zile.
Conform datelor centralizate de A.N.A.F., în luna noiembrie a.c. s-a reuşit diminuarea valorică a stocului de deconturi întârziate cu 1793,8 mil.lei. La data de 31.12.2008 stocul de deconturi întârziate era de 4.311 deconturi (în valoare de 3.382 mil. lei), iar la data de 30.11.2009 era de 2191 deconturi (în valoare de 1588,2 mil. lei).
Mai trebuie menţionat că efortul financiar realizat în primele 9 luni ale anului 2009, an de criză economică, este similar cu efortul depus în anul 2008 (an de creştere economică), în sensul că sumele rambursate în perioade echivalente sunt aproximativ egale (7.941,22 mil lei/2008, respectiv 7.870,71 mil. lei/2009).
Evoluţia restituirilor de TVA
Septembrie - noiembrie 2009
2009 |
mil. lei
|
||
Total |
TVA efectiv restituită
|
TVA compensată
|
|
- septembrie |
764.66 |
489.94 |
274.72 |
-octombrie |
809.46 |
416.68 |
392.78 |
-noiembrie |
989.84 |
572.97 |
416.87 |
E. Referitor la nivelul datoriei publice în anul 2009
Conform datelor operative, nivelul datoriei publice (în
conformitate cu legislaţia naţională se includ garanţiile emise) la 31
octombrie 2009 a reprezentat 27.6% din PIB, în condiţiile în care
valoarea maximă permisă membrilor UE prin tratatul de la Maastricht
este de 60% PIB. La finalul anului trecut, Ungaria avea un grad de
îndatorare de 73%, Polonia 47,1%, Cehia 29,8%, Grecia 99,2% şi Italia
105,8%. Pentru sfârşitul anului 2009 se estimează creşterea acestui indicator până la un nivel de 29,9% din PIB. Prin comparaţie, potrivit prognozei de toamnă a Comisiei Europene, datoria publică medie la nivelul UE (conform metodologiei UE nu se includ garanţiile acordate) se estimează că va creşte de la 61,5% din PIB la sfârşitul anului 2008 până la 73,0% în 2009.
De menţionat faptul că, la începutul anului 2009, dobânda la titlurile de stat era apropiată de dobânda de facilitate de credit lombard (14,25 %), în timp ce, începând cu luna februarie a.c., s-a reuşit reducerea treptată a dobânzilor, nivelul acestora situându-se, în prezent, la nivelul de 10 %. Pentru anul 2010 se aşteaptă ca nivelul acestor randamente să se reducă în continuare asigurând-se, astfel, un cost de refinanţare sensibil diminuat. De asemenea, condiţiile financiare ale împrumuturilor externe contractate de la aceste instituţii internaţionale sunt mai favorabile decât cele aplicabile împrumuturilor de pe piaţa internă de capital, iar utilizarea acestor instrumente pentru finanţarea deficitului bugetar determină diminuarea cheltuielilor cu dobânzile.