Cauta in blog

miercuri, 6 ianuarie 2010

Bugetul alocat pentru intretinerea caii ferate in 2010, doar 50 milioane lei

Bugetul alocat pentru intretinerea caii ferate in 2010 este de 50 milioane lei, potrivit proiectului de buget, insuficient pentru reparatia unei infrastructuri feroviare in dificultate, cauza a numarului mare de accidente feroviare din 2009.
Daca in 2008 suma alocata pentru reparatii a fost de 17,6 milioane lei, suma alocata pentru 2009 a fost zero, in acest an mai multe accidente feroviare tinand capul de afis al stirilor.

Conform Master Planului in Transporturi, necesarul pentru intretinerea infrastructurii feroviare ar fi de 500 milioane de euro. Sumele minime alocate pentru acest sector duc atat la cresterea punctelor periculoase pe calea ferata, pentru ca nu exista fonduri pentru realizarea intretinerii decat in unele zone, cat si la cresterea restrictiilor de viteza.

La ora actuala, pe calea ferata sunt circa 1.000 de puncte periculoase.
Fondurile alocate au fost insuficiente si in 2008, in conditiile in care CFR SA a reabilitat anul trecut doar 31 de kilometri cu fonduri bugetare, desi reteaua feroviara a Romaniei are 10.820 de kilometri, respectiv peste 20.000 de kilometri de cale ferata dubla.

Calea ferata din Romania se afla intr-o situatie de sub-finantare din 1990, ceea ce a dus la o stare precara a infrastructurii, in conditiile in care peste 38 la suta din calea ferata are nevoie urgenta de reparatii, situatie similara pentru 95 la suta dintre statii, 86 la suta din linia de alimentare electrica si 60 la suta dintre tunelurile si podurile feroviare.

Potrivit Master Planului General in Transporturi, CFR are nevoie de investitii in valoare totala de 1,2 miliarde euro pana in 2013 pentru reabilitarea infrastructurii, ceea ce ar permite revizia a circa 400 de kilometri de cale ferata pe an, informeaza Agerpres.

Potrivit documentului, care prefigureaza directiile de dezvoltare in transporturi pana in 2025, in cazul in care nu se fac investitiile necesare, pierderile anuale s-ar putea ridica la 1,45 miliarde euro, din costurile de mediu si congestie.

In cazul in care nu se vor face investitiile necesare in calea ferata, acest mijloc de transport, care reprezinta 16 la suta din transportul de calatori, ar ajunge la noua la suta din total transport, pierzand tot mai mult teren in fata transportului rutier de persoane, care va ajunge la 40 la suta.

capital.ro