Bugetul alocat pentru intretinerea caii ferate in
2010 este de 50 milioane lei, potrivit proiectului de buget,
insuficient pentru reparatia unei infrastructuri feroviare in
dificultate, cauza a numarului mare de accidente feroviare din 2009.
Daca in 2008 suma alocata pentru reparatii a fost de 17,6 milioane
lei, suma alocata pentru 2009 a fost zero, in acest an mai multe
accidente feroviare tinand capul de afis al stirilor.
Conform
Master Planului in Transporturi, necesarul pentru intretinerea
infrastructurii feroviare ar fi de 500 milioane de euro. Sumele minime
alocate pentru acest sector duc atat la cresterea punctelor periculoase
pe calea ferata, pentru ca nu exista fonduri pentru realizarea
intretinerii decat in unele zone, cat si la cresterea restrictiilor de
viteza.
La ora actuala, pe calea ferata sunt circa 1.000 de puncte periculoase.
Fondurile
alocate au fost insuficiente si in 2008, in conditiile in care CFR SA a
reabilitat anul trecut doar 31 de kilometri cu fonduri bugetare, desi
reteaua feroviara a Romaniei are 10.820 de kilometri, respectiv peste
20.000 de kilometri de cale ferata dubla.
Calea ferata din
Romania se afla intr-o situatie de sub-finantare din 1990, ceea ce a
dus la o stare precara a infrastructurii, in conditiile in care peste
38 la suta din calea ferata are nevoie urgenta de reparatii, situatie
similara pentru 95 la suta dintre statii, 86 la suta din linia de
alimentare electrica si 60 la suta dintre tunelurile si podurile
feroviare.
Potrivit Master Planului General in Transporturi, CFR
are nevoie de investitii in valoare totala de 1,2 miliarde euro pana in
2013 pentru reabilitarea infrastructurii, ceea ce ar permite revizia a
circa 400 de kilometri de cale ferata pe an, informeaza Agerpres.
Potrivit
documentului, care prefigureaza directiile de dezvoltare in
transporturi pana in 2025, in cazul in care nu se fac investitiile
necesare, pierderile anuale s-ar putea ridica la 1,45 miliarde euro,
din costurile de mediu si congestie.
In cazul in care nu se vor
face investitiile necesare in calea ferata, acest mijloc de transport,
care reprezinta 16 la suta din transportul de calatori, ar ajunge la
noua la suta din total transport, pierzand tot mai mult teren in fata
transportului rutier de persoane, care va ajunge la 40 la suta.
capital.ro